Overgang en Voeding

Last van opvliegers, gewichtstoename, stemmingswisselingen en ben je tussen de 40 en 60 jaar?

Grote kans dat je in de overgang bent. Door veranderingen in de hormonen ervaren veel vrouwen in deze periode overgangsklachten, zo heeft maar liefst 80% van de vrouwen last van opvliegers. Ook geven veel vrouwen aan dat hun gewicht in deze periode toeneemt.

Wil je hier iets aan doen?

 

Maak dan een vliegende start met 5 afspraken naar een gezond gewicht en minder overgangsklachten:

  1. bespreken huidige voeding, wat gaat goed wat kan beter

  2. een op maat gemaakt dagmenu met variatielijsten

  3. beweging en ontspanning en etiketten lezen

  4. ontbijt, lunch en tussendoortjes

  5. het plannen van de avondmaaltijd met gratis maaltijdplanner

 

Meer informatie? Klik hier: 
 

Gewichtstoename

Tijdens de overgang verandert jouw lichaam en de vetopslag op de buik neemt toe. Dit komt doordat de aanmaak van het hormoon oestrogeen via de eileiders afneemt, het lichaam gaat zorgen voor een toename van buikvet omdat hierin ook in enige mate oestrogeen wordt aangemaakt. Oestrogeen is een belangrijk hormoon voor bijvoorbeeld de conditie van de vaatwanden, de bloeddruk en de botten. Een teveel aan buikvet verhoogt echter het risico op aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten en diabetes.

Een gezonde middelomtrek is dus belangrijk.

Heb ik een gezonde middelomtrek?

Ga rechtop staan met je voeten op heupbreedte; breng een meetlint aan rond je middel: tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken, ongeveer ter hoogte van je navel; adem uit en meet.

tussen de 68 en 80 cm: gezonde middelomtrek

lager dan 68 cm: dan is er mogelijk sprake van ondergewicht

tussen de 80 en 88 cm: gevarenzone, probeer af te vallen

hoger dan 88 cm: verhoogd gezondheidsrisico

 

Tips om de overgang prettiger door te komen:

Zorg goed voor jezelf: beweeg voldoende maar zorg ook voor genoeg ontspanning. Ook is het - juist in deze periode - belangrijk om gezond te eten en te leven. En... accepteer dat je in deze fase bent aangekomen!

 

Een aantal voedingsmiddelen kunnen opvliegers en nachtzweten tijdens de overgang versterken:

  • suikers en enkelvoudige koolhydraten zoals wit brood;

  • pittige gerechten;

  • koffie en alcohol.

Heb je hier veel last van, probeer deze voedingsmiddelen eens te minderen.

Het is moeilijk om jezelf een nieuw voedingspatroon aan te leren. Wil je dat ik met jou bekijk welke veranderingen in je eetpatroon kunnen worden aangebracht? Ook bereken ik (aan de hand van je leeftijd, huidige gewicht, lengte en de mate van beweging) jouw persoonlijke energiebehoefte zodat je precies weet wat je nodig hebt en hoeveel je kunt eten, om je gewicht in balans te krijgen en houden.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met mij voor een gratis en vrijblijvend informatiegesprek!

*Intake (60 minuten)

*4 vervolgafspraken

(4x30 minuten)

*Voedingsanalyse

*Op maat gemaakt voedingsadvies 

*Werkboek "ik mag alles eten"

          € 190,00

 

©2019 by Gewicht-Voeding