Zoeken
  • Thecla

Buikvet, hoe krijg ik dat weg?

Een vraag die vaak wordt gesteld is…. hoe kom ik van mijn buikvet af? In deze blog ga ik het over buikvet hebben!


Ben jij een peer of een appel?


Grofweg zijn er 2 verschillende soorten lichaamsbouw, je hebt vast weleens gehoord van een appel- of peer figuur. Het verschil zit in de verdeling van het vet over het lichaam. Bij een peer zit het vet meer op de heupen, billen en benen en de taille is bij een peerfiguur wat smaller. Bij een appelfiguur zit het vet meer op de buik en dit is helaas ongunstiger voor de gezondheid. Het geeft namelijk een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en op diabetes type 2.


De vorm van je lichaam wordt bepaald door onder andere je geslacht, afkomst maar ook door je leeftijd.


Overgang


Voor vrouwen rond de 40 a 55 jaar geldt dat als je met de overgang te maken krijgt je waarschijnlijk juist meer van dat buikvet gaat krijgen. Dit heeft onder andere te maken met veranderende hormonen: het oestrogeengehalte gaat dalen in deze periode (met schommelingen en daar komen klachten als opvliegers vandaan, maar daar een andere keer meer over). Jouw lichaam wil die daling aan oestrogeen compenseren in het vet, en dan met name in het buikvet omdat hier ook een kleine hoeveelheid oestrogeen in aangemaakt wordt.


Wellicht had je eerst een peer figuur, dan zul je zien dat je taille nu wat meer verdwijnt en je meer naar een appel figuur toegaat.


Makkelijke oplossingen?


Dat teveel aan buikvet willen we dan ook graag beperken, je wilt het waarschijnlijk niet horen maar het gaat niet weg met een van deze “makkelijke” oplossingen:


· Buikvet- of afslankthee

· Speciale creme’s

· Maaltijdrepen

· Fatburners

· Buikvetcapsules

· Afslankpleisters

· Buikspiergel


Voordeel van dit te weten is dat je je geld voor deze producten in je zak kunt houden, niet kopen dus!


Calorietekort


Wil je buikvet verminderen dan zit er niets anders op dan dat je een calorietekort moet zien te creëren. Je wilt minder vet op je buik en om dat te verminderen draait het uiteindelijk voornamelijk om het aantal kilocalorieën dat je binnen krijgt op een dag omlaag te brengen. Als je goed in balans bent met je beweging en voeding dan blijf je netjes op hetzelfde gewicht. Maar als je meer eet en/of drinkt dan je verbruikt dan kom je aan. Eet en/of drink je minder dan je verbruikt dan val je af. Naast het letten op je voeding is het onder andere belangrijk om voldoende te slapen, niet te veel stress te hebben en voldoende beweging te krijgen.


Meten is weten


Maar voor we het hebben over gewichtsverlies, bekijk eerst eens hoe je gewicht en middelomtrek ervoor staat via deze link: Heb ik een gezond gewicht?


Heb je inderdaad overgewicht, een te hoge BMI, of is je middelomtrek groter dan de centimeters die passen bij een gezonde omtrek? Tijd om in actie te komen!


Geen magische trucs


Heb je een te hoge BMI of is je middelomtrek te groot dan ga je proberen om wat overtollig vet te verliezen. Want helaas werkt het niet zoals mooie reclames ons willen laten geloven… het is niet mogelijk alleen vet te verbranden rondom je buik. Als je afvalt gaat dit geleidelijk over je hele lichaam, je kunt daarnaast wel trainen om je lichaam strakker te krijgen. Misschien is dit niet wat je wilde horen, we willen immers het liefste een oplossing die makkelijk en snel is. En die producten klinken dan zo aantrekkelijk.


Gezonde leefstijl


Zoek naar een manier waarbij je zoveel mogelijk kunt eten en toch afvalt, dat kan!


Een gezonde leefstijl


Een gezonde leefstijl betekent dat je gezond en gevarieerd eet, voldoende beweegt en ook denkt aan je ontspanning.


Wat voeding betreft betekent dat onder andere veel groente en fruit eten, veel volkoren producten, wekelijks peulvruchten, dagelijks een handje noten, genoeg (plantaardige) melkproducten nemen, vis en met mate vlees(vervangers).


Dat klinkt eigenlijk helemaal zo gek nog niet toch? Zeg nou zelf, dit klinkt beter dan een maaltijdvervanger, een shake of bijvoorbeeld een koolhydraatarmdieet.


Voordelen: je hoeft daarbij echt geen honger te hebben, je kunt mee eten met je gezin, je leert zelf hoe je alle voedingsstoffen binnenkrijgt, nooit geen rare afvalhypes voor jou!


Nadelen: je moet er wel echt wat voor doen, het is geen snelle oplossing. Slimmere keuzes maken door te weten van welke producten je niet teveel moet eten en drinken en weten waar je veel van kunt eten. En het gaat tijd kosten, reken er niet op dat je 3 weken bezig bent en dan is het klaar. Dan weer verder zoals je altijd deed? Dat schiet niet op, de kilo’s komen er dan ook zo weer bij.


Pak de regie op je eetgedrag terug, bedenk waarom jij nu echt gewicht wilt verliezen, waarbij dus niet alleen buikvet weggaat (sorry voor de eerlijkheid) .... stuur mij een app, een mailtje of bel mij even dan plannen we een afspraak in voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Woon je niet in de buurt? Begeleiden kan ook via email!





24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven