Zoeken
  • Thecla

Deze tips helpen om gezond en slim boodschappen te doen

Hoe doe jij je boodschappen? Neem jij een lijstje mee of bedenk jij in de supermarkt wat je gaat eten? Ik geef je 5 tips om slimmer boodschappen te gaan doen. En


1. Al vaker gehoord waarschijnlijk maar ik zet hem toch erbij: ga geen boodschappen doen met een lege maag. Waarom? Als je trek hebt ben je namelijk veel sneller geneigd om wat lekkers mee te nemen uit de winkel. Nu is het natuurlijk niet erg om af en toe wat lekkers mee te nemen, maar als het niet de bedoeling was dan kan je daar achteraf toch van balen;

2. Maak eens een planning van de maaltijden voor een week. Als je van tevoren weet wat je gaat eten dan ben je minder snel van plan om daarvan af te wijken. Het maken van een planning helpt om gezonder te eten. Ook kan je daardoor beter een verdeling maken met verschillende soorten groenten, een vlees, vis of vegetarische dag inplannen en wat je daarbij gaat eten. Door te variëren en niet altijd hetzelfde te eten heb je een grotere kans om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Je kunt eens beginnen met de avondmaaltijden te plannen, maar wie weet vind je het ook fijn om je ontbijt, lunch en tussendoortjes van tevoren al te bedenken. Op deze manier hoef je minder vaak boodschappen te doen en houd je je beter aan je plan;

3. Ga je vaak naar dezelfde supermarkt? Maak een lijstje en houd je daaraan, maak deze lijst in de volgorde van de boodschappen zodat je niet onnodig 3 keer langs de chocolade, chips en koekjes komt. Vaak worden verleid door de omgeving en ben je geneigd het mee te nemen;

4. Het is nu eind januari en de paaseitjes liggen in de winkel, het duurt nog ruim 2 maanden voor het Pasen is. Toch zijn we nu of binnenkort geneigd om deze eitjes met allemaal verschillende smaakjes te kopen. Misschien krijg je er nu al trek in, alleen al omdat je erover leest! Omdat het een tijdelijk iets is, het ligt immers niet het hele jaar in de winkel, hebben we veel meer de neiging om dit te kopen. Want voor je het weet is Pasen voorbij en liggen die lekkere eitjes er niet meer. Wil je afvallen? Koop ze dan (voorlopig) niet, eenmaal in huis is het moeilijk om ervan af te blijven;

5. In de buitenste ring van de supermarkt liggen veelal de gezondste en meeste onbewerkte producten. Groente, fruit, kaas, zuivel, brood, peulvruchten, vlees en vis zijn daar te vinden. In het midden van de supermarkt liggen de pakjes en zakjes, de koekjes, chips. Sla die paden over als je daar niets van nodig hebt. Zo loop je minder langs die verleidingen en ook de aanbiedingen zijn vaak gericht op minder gezonde producten. Daar loop je dan ook minder vaak langs.


Uiteindelijk ben je zo goedkoper uit en als je het goed aanpakt heb je in 1 keer al heel veel boodschappen in huis voor de hele week. En ook niet onbelangrijk doordat je de boodschappen in huis hebt, je een planning gemaakt hebt van het eten de komende week, is het makkelijker je aan dat plan te houden!



25 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

©2019 by Gewicht-Voeding