Zoeken
  • Thecla

Heb ik een gezond gewicht?

Door het berekenen van je BMI (Body Mass Index) en het meten van je middelomtrek kun je nakijken of je een gezond gewicht hebt.


De BMI vertelt je of je gewicht gezond is in relatie tot je lengte. Deze waarde is geldig voor volwassenen tussen de 18 en 70 jaar.


BMI berekenen:

Lengte x Lengte (in meters):

Gewicht (in kilogram):

BMI = Gewicht/lengte x lengte:

Bijvoorbeeld: lengte 1,70 x 1,70 = 2,89, gewicht = 75 kg.

BMI = 75/2,89 = 25,95

Uitkomst voor volwassenen:

Lager dan 18,5: Ondergewicht

18,5 tot 25: Gezond gewicht

25 tot 30: Overgewicht

>30: Ernstig overgewicht, obesitas


Bij ondergewicht is aankomen en bij overgewicht is afvallen naar een gezond gewicht belangrijk. Handig hierbij is te berekenen wat nu een gezond gewicht is. Hiervoor gebruik je de volgende berekening:


Gezond gewicht of streefgewicht berekenen:

BMI (hier vul je de gewenste BMI in, bijvoorbeeld 24) x (lengte x lengte)


Een voorbeeld: lengte 1,70 x 1,70 = 2,89, gewenste BMI = 24

Streefgewicht: 24 x 2,89 = 69,4 kg.


Middelomtrek:


Met de middelomtrek meet je de buikomvang en maak je een inschatting van de hoeveelheid buikvet. Vet in en rond de buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen. Buikvet is namelijk een belangrijke risicofactor voor het krijgen van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. De middelomtrek is te gebruiken indien je tussen de 18 en 60 jaar bent.

1. Meet je middelomtrek tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van het bekken.  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.  Gezonde middelomtrek:

Bij mannen tussen de 79 en 94 cm en bij vrouwen tussen de 68 en 80 cm.

Met een gezond gewicht heb je een lagere kans op aandoeningen als diabetes type 2, hart- en vaatziekten, gewichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. Ook zit je met een gezond gewicht vaak lekkerder in je vel en voel je je fitter.


5 keer bekeken

©2019 by Gewicht-Voeding