Zoeken
  • Thecla

Hoe raak ik mijn vakantiekilo’s kwijt?

Afvallen na de vakantie


Heb jij al vakantie gehad? En ook zo genoten van de vakantie en van het lekkere eten? Afgelopen vrijdag kwam ik terug van 2 fijne weken vakantie. Ik heb gewandeld, gefietst, lekker gegeten en ook veel gelachen; ik kan er weer even tegenaan. Wat eten betreft heb ik tijdens de vakantie een aantal bewuste keuzes gemaakt, niet als voorheen bij ieder kopje koffie iets lekkers maar gewoon af en toe. Of als we uit eten gingen niet iedere keer een ijsje als nagerecht genomen maar een lekkere cappuccino. Buiten dat heb ik niet te veel over het eten nagedacht, vakantie is vooral ontspannen en genieten. Een plakje suikerbrood, een puddingbroodje, een ijsje, patat, kroketten… ik heb het allemaal gegeten, wel verdeeld over 2 weken.


Voorzichtig ging ik de dag erna op de weegschaal staan. Toch een beetje spannend wat het getal op de weegschaal zou worden, alhoewel ik wel wil aangeven dat wat voor getal er ook opstaat ik erg genoten heb van de vakantie en nergens spijt van heb.


Heb jij ook op de weegschaal gestaan na de vakantie? Kom je net uit een warm land of is het hier warm geweest dan kan het zo zijn dat je lichaam vocht vasthoudt. Het is dus niet zo dat wat de weegschaal aangeeft altijd een echte toename in gewicht is. Of je hebt zouter gegeten, ook dan houdt je lichaam meer vocht vast. Of je kon misschien wat minder makkelijk naar de wc op de vakantie en je hebt daardoor wat meer inhoud in je darmen.


Niet te snel in paniek raken dus! En vooral geen spijt hebben, is het erg uit de hand gelopen bedenk dan eens wat je volgend jaar zou willen als resultaat en wat je dan anders kan doen om minder of niet aan te komen.


Als je toch echt wat bent aangekomen en je wilt afvallen dan heb ik deze 6 tips voor je:


  1. Pak je beweging (weer) op. Ga wandelen, fietsen, zwemmen, tuinieren, zet een leuk muziekje op en maak een dansje in de kamer… het maakt niet uit wat maar ga bewegen!

  2. Op vakantie wat meer frisdrank, wijn of bier genomen? Laat deze zoveel mogelijk staan en neem vooral water, thee en/of koffie. Weet je dat genoeg drinken ook helpt om een hongergevoel te voorkomen? En dat je soms denkt honger te hebben maar dat dat ook kan komen doordat je te weinig gedronken hebt? Genoeg drinken dus! Gemiddeld heb je zo’n 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig.

  3. Op vakantie genoten van een uitgebreid ontbijt? Herken jij dat ook dat je op vakantie veel meer eet tijdens het ontbijt dan je normaal gesproken thuis doet? Haal je iedere dag een vers (stok)brood en van die lekkere croissantjes of chocoladebroodjes? Dan is het niet makkelijk om daarvan af te blijven Ga na de vakantie weer terug naar je gebruikelijke ontbijt! Neem weer alleen dat schaaltje yoghurt of kwark met wat muesli en wat fruit of die boterhammen of havermout en skip die extraatjes.

  4. Zorg weer voor regelmaat, ga weer eten en bewegen zoals je gewend was voor de vakantie. Pak je ritme zo snel mogelijk weer op, eet regelmatig en voldoende. Zo voorkom je dat je later op de dag ineens erg veel trek krijgt en je een snelle snack pakt.

  5. Eet meer groente en fruit. Veel uit eten geweest? Dan heb je vast gemerkt dat je meestal niet zoveel groente krijgt bij het eten. Eet in ieder geval 2 porties fruit per dag en neem iedere dag minimaal 250 gram groente.

  6. Ga je weer naar je werk toe in plaats van thuiswerken? Neem voldoende eten en eventueel drinken mee zodat je makkelijk een gezonde keuze kunt maken. Als je te weinig eten bij je hebt kom je makkelijker in de verleiding wat lekkers te kopen.

Ik hoop je met deze tips weer een zetje in de goede richting gegeven te hebben! Als jij nog een goede tip hebt plaats dan gerust een reactie.






14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven