Zoeken
  • Thecla

Nachtelijk zweten tijdens de overgang

Met dit warme weer hebben meer vrouwen er last van, nachtzweten… samen met opvliegers is dat een van de meest genoemde kwalen tijdens de overgang. Nachtelijk zweten is eigenlijk een opvlieger maar dan ’s nachts, sommige vrouwen worden hierdoor echt badend in het zweet wakker en kunnen daarna pyama en beddengoed verschonen.


Hoe ontstaan deze zweetaanvallen, maar misschien nog wel belangrijk….


Je kunt er wat aan doen!


Weet je dat tijdens de overgang zo’n 75% van de vrouwen minimaal 1 jaar lang last heeft van opvliegers en nachtelijk zweten? En dat 50% van de vrouwen hier zelfs wel 5 jaar lang last van heeft?


Hoe ontstaan deze opvliegers ’s nachts


Tijdens de overgang zijn er veranderingen en schommelingen van je hormonen, je eierstokken maken minder van het hormoon oestrogeen aan. Hierdoor raakt de inwendige thermostaat van slag, de hypothalamus. De hypothalamus regelt de temperatuur in je lichaam en ontvangt tijdens de overgang ten onrechte het signaal dat het lichaam te warm is. Om af te koelen verwijden de bloedvaten zich, en je gaat zweten. Hallo nachtelijke opvlieger!


Naast dat het ontzettend vervelend is stoort het je ook in je slaap, je wordt er hoe dan ook wakker van en als dat regelmatig gebeurt krijg je te maken met bijkomende klachten als concentratiegebrek, vergeetachtigheid en prikkelbaarheid.


Wat kun je doen tegen zweetaanvallen?


Opvliegers en nachtelijk zweten zijn klachten die bij de overgang horen. Ondanks dat kan je met voeding en leefstijl in veel gevallen wat doen, probeer het onderstaande eens uit! Sommige voedingsmiddelen staan er namelijk om bekend een trigger te zijn voor een opvlieger. Die kan je dus beter maar (proberen te) vermijden of te verminderen als dat bij jou de oorzaak is van een opvlieger.


Let bij jouw voeding op de hoeveelheid:


· Koffie (de cafeïne in de koffie)

· Scherp en pittig gekruid eten

· Alcohol

· Koek, snoep, wit brood, witte pasta, witte rijst, frisdrank


Naast voeding heb je wellicht ook wat aan deze tips:


· Trek katoenen nachtkleding aan in plaats van synthetische materialen. Katoen reguleert de lichaamswarmte beter dan synthetische materialen;

· Dit geldt ook voor jouw beddengoed, neem het liefst beddengoed van katoen;

· Trek niet te strakke nachtkleding aan;

· Probeer de slaapkamer koel te houden en goed te ventileren;

· Drink een kop ontspannende thee voor het slapen gaan, wel zonder cafeïne en laat de thee goed afkoelen omdat dit ook een trigger kan zijn voor een opvlieger;

· Zorg voor voldoende ontspanning!


Ik hoop dat je wat hebt aan bovengenoemde tips, je kunt met jouw voeding nog veel meer bereiken in de strijd tegen overgangsklachten.


Neem gerust contact op voor persoonlijk advies, begeleiding kan online via de mail of bij mij in de praktijk.







10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Bananenbrood