top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverThecla

Vezels in voeding

Veelal komt iemand bij mij met de vraag te helpen bij afvallen zodat een gezond gewicht kan worden bereikt. Eerst vraag ik dan of iemand zijn of haar voeding van een aantal dagen kan bijhouden. Bij het nakijken van het voedingsdagboek let ik onder andere op de hoeveelheid vezels die iemand binnenkrijgt. Helaas is dat bijna altijd te weinig. Voor je gezondheid is het erg belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Maar weet je dat voldoende vezels in je voeding mogelijk ook helpen als je wilt afvallen en ze een rol hebben bij overgangsklachten?


Het belang van vezels

Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang: vezels nemen vocht op en dat zorgt voor vaste maar toch soepele ontlasting. Ook verminderen vezels het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Het risico op een beroerte is bijvoorbeeld 20% lager als er voldoende vezels gegeten worden.


Hoeveel vezels?

Er zijn vezels die worden afgebroken en vezels die niet worden afgebroken in ons lichaam. Beide soorten zijn belangrijk om binnen te krijgen. Gevarieerd eten is dus erg belangrijk, hierdoor krijg je verschillende soorten voedingsvezels binnen. Voor een volwassen vrouw wordt minimaal 25 gram vezels per dag aangeraden, voor volwassen mannen is dat minimaal 30 gram per dag.


Overgangsklachten

Het hebben van opvliegers is een van de meest bekende overgangsklachten. Opvliegers kunnen uitgelokt worden door voeding waarin veel suiker zit (onder andere snoep en frisdranken) maar ook door witte meelproducten als bijvoorbeeld wit brood. Een goede reden om meer producten met vezels te eten. Daarnaast is het zo dat, als je rond de overgang zit, er een verandering komt in je vethuishouding. Hierdoor kun je in de overgangsfase last krijgen van een te hoog cholesterolgehalte. Bepaalde vezels (in fruit en haver bijvoorbeeld), hebben een positieve invloed op het LDL cholesterol, en dat is goed voor de bloedvaten! Wil je een voorbeeld van een menu in de overgang en eerst zelf aan de slag? Dat kan!

Kijk dan eens in de webshop naar een kant-en-klaar weekmenu: klik hier


Afvallen

Afvallen wil niet zeggen dat je op een streng dieet of een crashdieet gaat. Van heel veel producten kun je juist meer eten zoals bijvoorbeeld van groente, fruit en peulvruchten. Het voordeel hiervan is dat er veel vezels inzitten. Deze zorgen voor een langer verzadigd gevoel, vergelijk maar het verschil tussen het eten van een witte of een volkoren boterham. Samen met jou ga ik graag op zoek naar hoe we dit voor jou kunnen invullen. Zodat het een nieuwe gezonde leefstijl wordt die je vol kunt houden.

Waarin zitten vezels?

Vezels zitten in plantaardige producten: aardappelen, volkoren brood, volkoren rijst en pasta, groente, fruit, peulvruchten en noten bevatten veel vezels.


Voldoende drinken

Doordat vezels zich aan vocht binden is het ook belangrijk er goed op te letten dat je voldoende drinkt, zo blijft je ontlasting soepel.


Wil jij kijken op welke manier jouw gezondheid verbeterd kan worden of wil je afvallen of heb je last van overgangsklachten? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Begeleiding kan via online, via de mail, of in de praktijk in Ridderkerk.

81 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page