Zoeken
  • Thecla

Klaar voor de zomer

Bijgewerkt: feb 28

Paniek! Het lijkt wel of de lente er al aan komt en jij hebt nog last van je wintervet en Coronakilo’s!


Daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk vanaf.


Je begint op maandag, dat is een mooie dag om aan je summer body te gaan werken. Een verbod op snoep, koek, ijs, chips en chocolade… deze zijn voorlopig niet voor jou bestemd.


De eerste en tweede week gaan goed, je bent wat gewicht kwijt geraakt. Maar een week later sta je weer op de weegschaal en... helaas, zo je best gedaan en er is niets vanaf. Weer een poging die mislukt is, hoe kan dat? Waarom lukt het afvallen (soms) niet?


Voor ik het vergeet…. samen afvallen is natuurlijk leuker dan het alleen te doen. Daarom heb ik in maart de “klaar voor de zomer” challenge bedacht. Wil je meedoen? Meldt je dan aan op Facebook in de gratis en besloten groep “Weet wat je eet – alles over afvallen” waarin we in maart iedere week een nieuwe challenge aangaan. Zo maak je een vliegende start om klaar te zijn voor de zomer. Je meldt je aan via deze link: https://www.facebook.com/groups/allesoverafvallen


Wat kunnen nu mogelijke oorzaken zijn waardoor het afvallen niet (meer) lukt:


1. Je had een vliegende start, het afvallen ging lekker en zonder al te veel moeite hield jij je aan je schema. Maar helaas gaat het de laatste week niet zo lekker en blijft je gewicht gelijk.


Kan het zijn dat je onbewust weer wat terug bent gevallen in oude gewoontes? Soms, als het zo lekker gaat, gaan we daar te makkelijk over denken en sluipen die oude gewoontes er weer in. Gevolg: je valt niet meer af.


2. Je houdt van bakken en maakt lekkere en gezonde recepten die je op internet vindt.


Of je haalt regelmatig een lekkere salade bij de supermarkt maar let niet op de voedingswaarde. Het is immers toch allemaal gezond wat je eet? Helaas hier houdt je lichaam geen rekening mee. Ook van gezond eten kun je aankomen in gewicht.


Een voorbeeld, we kijken even naar een salade: in de ochtend neem je een schaaltje Griekse yoghurt met wat fruit en een handje nootjes. Onthoudt even dat nootjes erg gezond zijn voor je maar omdat deze veel vet bevatten zijn ze ook zeer calorierijk. Tussen de middag haal of maak je een lekkere salade met wat pijnboompitjes, olijfolie, kaasblokjes en ½ avocado. Allemaal erg lekker en gezond maar je krijgt behoorlijk wat vetten binnen, door de combinatie van nootjes, het vet in de Griekse yoghurt, de avocado en wellicht ook de kaas. Dan kan het zijn dat je hierdoor te veel calorieën binnenkrijgt en niet meer afvalt.


3. Je neemt regelmatig een glas vruchtensap.


Weet je dat een glas ongeveer 6 tot 8 suikerklontjes bevat? Fruit is heel gezond maar bevat ook fruitsuiker, met een glas sap drink je gemakkelijk 3 sinaasappels of als je een smoothie maakt bijvoorbeeld een banaan, 2 sinaasappels en wat aardbeien of nog meer. Probeer dat maar eens los te eten dan zou je veel meer gevuld zijn dan door een glas sap. Als je het los eet krijg je namelijk ook de vezels binnen en omdat je er meer werk voor moet doen vult het ook nog eens beter. Het is misschien saai maar als je wilt afvallen houdt het dan bij water, thee en koffie.


4. Ik eet al zo weinig.


Sta eens stil hoeveel je gedachteloos eet. Je bent je brood aan het klaarmaken en neemt een extra plakje kaas. Je neemt een koekje of 2 bij de thee ’s ochtends, voor het avondeten of tijdens het koken is ook vaak een lastig moment. Een kaakje, snoepje, handje nootjes, plakje worst sta eens stil hoeveel je tussendoor eet. Met verkeerde voedingsmiddelen kan het inderdaad zo zijn dat je maar weinig eet en toch veel calorieën binnenkrijgt. Om hiervan bewuster te worden is het handig eens op te schrijven wat je eet of je zet de app “mijn eetmeter” van het Voedingscentrum op je telefoon en voert daar alles wat je eet in. Het beste kun je dat gelijk noteren als je eet en drinkt, je vergeet het helaas al snel als je achteraf bedenkt wat je allemaal gegeten en gedronken hebt op een dag.


5. Realistische doelen


Je hebt de hele week gezond gegeten, veel bewogen en dan komt het weekend en je vindt dat je nu daarom echt wat chips, een stukje taart, een wijntje (met wat nootjes erbij) verdient…. Het is niet realistisch om nooit meer chips, koek of iets dergelijks te eten, ook niet als je wilt afvallen. Probeer deze porties klein te houden, eet het bewust en zie het niet als een beloning. Doe je chips of die M&M's of nootjes in een bakje en eet daaruit en houdt het daarbij. En een beloning? Zoek dat eens in iets anders, een momentje voor jezelf met een lekkere kop thee en een goed boek of ga bijvoorbeeld een leuke serie op Netflix kijken. Een beetje “me time” is ook fijn.


6. Door buikspieroefeningen verdwijnt je buik


Door alleen buikspieroefeningen te doen raak je helaas dat vet op je buik niet kwijt. Natuurlijk train je hiermee je buikspieren maar is niet mogelijk om plaatselijk het vet eraf te krijgen. Als je ook wilt afvallen moet je ook wat doen aan je voedingspatroon. Meestal wordt het calorieverbruik tijdens beweging overschat. Er moet heel wat gewandeld worden om een zakje M&M's eraf te bewegen.


Afvallen gaat met vallen en opstaan, het is nooit 1 rechte weg naar jouw doel.


Tips zodat het afvallen wel lukt:


* Het lukt wellicht niet in 1 keer zoals je het voor ogen had toe je begon, maar zorg dat je niet bij de pakken neer blijft zitten als het even niet lukt. Doorzetten is the key!


* Als je het afvallen ziet als iets wat tijdelijk volgehouden moet worden dan moet ik je teleurstellen. Kijk terug naar eerdere pogingen. Hoe vaak heb jij al succesvol een dieet gevolgd waarna je weer aankomt?


* Crashdieeten werken misschien wel sneller maar zijn voor je weerstand geen aanrader. En dat is, helemaal in deze tijd, geen goed idee. Zoek naar een manier die bij je past, waarmee je alle voedingsstoffen binnenkrijgt en je goed voor jezelf zorgt. Het goede nieuws is dat dat kan door gewoon met het gezin mee te eten, je hoeft echt niet met een maaltijdvervanger aan tafel te zitten of een koolhydraatarm dieet te volgen.


* Wat ook kan helpen is niet te denken in termen als afvallen maar het van de positieve kant te benaderen: je wilt goed voor jezelf zorgen en gezond blijven.


Afvallen is hard werken, het is niet altijd leuk, je kunt niet alles meer eten wat je wilt. En dan moet je het ook nog eens heel lang volhouden. Afvallen en op een gezond gewicht blijven dat lukt niet met een sprintje, het is een kwestie van geduld.


Zullen we het met elkaar wat leuker maken?

Meldt je dan aan bij de Facebook groep en doe mee met challenge van maart!

https://www.facebook.com/groups/allesoverafvallen


Wil je meer het helemaal goed aanpakken en informatie over begeleiding van mijn kant dan kunnen we altijd online een afspraak maken om kennis te maken. Tijdelijk is er nu wel een hele mooie aanbieding. Liever een afspraak in de praktijk? Vanaf woensdag 3 maart is dit gelukkig ook weer mogelijk.


Doe ook mee en ga vol zelfvertrouwen de zomer weer in (en de herfst, winter, lente daarna natuurlijk ook ;)


Liefs, Thecla


#afvallen #gezondeleefstijl #gezondafvallen #afvallenzonderdieet #gezondeten


nb. als je het vermoeden hebt dat er een medische oorzaak is waardoor afvallen niet lukt neem dan contact op met je huisarts.





411 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven