Zoeken
  • Thecla

12 tips voor een gezonde leefstijl

Bijgewerkt: okt 16

Een gezonde leefstijl bestaat uit goede voeding, voldoende beweging en ontspanning. Daarnaast is het belangrijk om niet te veel alcohol te nemen en om niet te roken.

Door gezond te leven en door een gezond gewicht te hebben verklein je de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2 en bijvoorbeeld gewrichtsklachten. En wat ook belangrijk is: met een gezond gewicht voel je je energieker, fitter en zit je lekkerder in je vel. Als je fit bent kun je meer aan en ben je minder gevoelig voor stress. Wil je wat afvallen? Bij een gewichtsconsulent gaan we uit van afvallen op een gezonde en verantwoorde manier, met een gezonde leefstijl krijgt je lichaam dagelijks alle voedingsstoffen binnen: koolhydraten, vetten, eiwitten, vezels, mineralen en vitamines.


Om je een beetje op weg te helpen volgen hier 12 tips:

1. Kies vooral volkorenproducten zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst, hierin zitten de vezels en voedingsstoffen die we nodig hebben;

2. Eet dagelijks 2 stuks fruit, hiermee wordt ongeveer 200 gram bedoeld, met 2 aardbeien ben je er niet ;)

3. Eet dagelijks minimaal 250 gram groenten, deze hoeveelheid haal je vaak niet door alleen bij het avondeten groente te eten. Eet bijvoorbeeld bij de lunch al wat groente of neem tussendoor wat groente. Wat dacht je van een lekkere kom pompoen of tomatensoep?;

4. Varieer! Alle voedingsstoffen krijg je alleen binnen door niet altijd hetzelfde te eten maar door voldoende te variëren;

5. Vervang het eten van fruit niet door het drinken van sap, in sap zit vaak net zoveel suiker als in frisdranken en hierdoor ontstaat vaak makkelijk overgewicht;

6. Drink voldoende: ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag, water, thee en/of koffie zonder suiker;

7. Neem enkele porties zuivel per dag zoals melk en yoghurt, de aanbevolen hoeveelheid verschilt per leeftijd en geslacht;

8. Het advies is om 1 keer in de week peulvruchten (zoals bruine bonen, linzen, kikkererwten, sojabonen) te eten, peulvruchten verlagen het LDL-cholesterol en dat helpt je bloedvaten gezond te houden;

9. Gebruik niet te veel zout, zout wordt al aan veel producten toegevoegd. Zout minderen kan bijvoorbeeld door zelf vers te koken en minder pakjes en zakjes te gebruiken. Op smaak brengen kan met kruiden;

10. Neem dagelijks een handje ongezouten noten of neem bijvoorbeeld 100% pindakaas op brood, noten helpen het LDL-cholesterol te verlagen en zijn dus goed voor de bloedvaten;

11. Let op welk vet je gebruikt, kies producten met veel onverzadigd vetten zoals vloeibare bak- en braadproducten en plantaardige oliën zoals olijfolie en zonnebloemolie;

12. Eet 1 per week - het liefst vette - vis, goed voor je hart en bloedvaten!

Deze lijst met 12 tips is zeker niet compleet maar wel een goed begin! Wil je weten of jij alle voedingsstoffen binnenkrijgt en of je wat kunt veranderen om gezonder te gaan eten? Neem dan eens contact op voor een voedingsanalyse. Dit kan in de praktijk, maar ook online. En vaak is een vergoeding mogelijk vanuit de aanvullende verzekering.

495 keer bekeken

©2019 by Gewicht-Voeding