Zoeken
  • Thecla

Goede voornemens volhouden

Aan het begin van het nieuwe jaar hebben veel Nederlanders goede voornemens om dit jaar bijvoorbeeld gezonder te gaan eten, veel mensen willen afvallen en/of meer bewegen.


Ben jij ook op de eerste maandag na de feestdagen begonnen? En laat je nu alles staan wat “niet goed voor je is”? Of heb je besloten om weinig of geen koolhydraten meer te eten?


Volg je een te streng dieet dan is de kans groot dat je alleen maar aan eten loopt te denken en je op een gegeven moment alles gaat eten wat in de buurt ligt. Weer een niet geslaagde poging, je stopt met jouw goede voornemens om af te vallen en valt terug in je oude patroon. Niet zo gek want maar weinig mensen kunnen hun goede voornemen volhouden op een manier die niet bij ze past.


Hoe kan je ervoor zorgen dat je het dit keer wel volhoudt?


1. Wees realistisch: eet jij bijvoorbeeld graag brood en pasta dan is een koolhydraatarm dieet niet iets wat je op de langere termijn kunt volhouden. Met volhouden bedoel ik ook de tijd na jouw “dieet”. Met dieet tussen haakjes, want als het je wel lukt om af te vallen met een dieet hoe ga je er dan voor zorgen dat je daarna niet meer aankomt?


2. Leefstijl: je hoort het wel erg vaak de laatste tijd, we moeten onze leefstijl aanpassen naar een gezonde leefstijl. Daar ben ik het helemaal mee eens, ik ben er 100% van overtuigd dat dit de enige manier is waarmee je kunt afvallen en leert hoe je daarna op gewicht kunt blijven, weg met het jojo effect! Hoe vaak heb je een tijdelijk dieet gevolgd, daarmee afgevallen en daarna weer aangekomen met soms helaas ook nog een bonuskilo erbij? Weg met de tijdelijke diëten, kies een manier die bij je past;


3. Wat is precies de reden waarom je wilt afvallen? Wil je afvallen omdat jij het wilt of wil je aan de verwachting van iemand anders voldoen? Doe je het voor je gezondheid, wil je weer lekker in je vel zitten, passen je broeken niet meer enz. Wat is precies de reden waarom je wilt afvallen, wat is het voordeel als je die kilo’s kwijt bent? Als de reden komt vanuit jezelf en je dat doel duidelijk voor ogen hebt ben je beter gemotiveerd;


4. Leg de lat niet te hoog: kijk wat haalbaar is en wat bij jou past, dit zijn zeer waarschijnlijk niet de extreme diëten. En wat mij betreft zijn het ook geen maaltijdvervangers of methodes waarbij je wekelijks bijvoorbeeld aanvullende vezelampullen moet kopen. Ontzettend duur en onnodig want dat gezonde eten is gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt, bakker, groenteboer enz. Echt je hebt geen gekke fratsen nodig om af te vallen!


5. Wil je afvallen? Wil je gezonder eten? Maak voor jezelf duidelijk hoe je dat gaat doen. Welke stappen ga je maken om dit te bereiken? Hoe ga je het doen? Maak een plan!


6. Heb je eenmaal in kaart gebracht wat je wilt aanpassen ga dan aan de slag. Maar liever niet met alles tegelijk, dat kost zoveel energie, de veranderingen zijn te groot in 1 keer en dat is lastig vol te houden. Deel het op in stukjes en ga aan de slag met je nieuwe gewoontes.


7. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om 1 keer als tussendoortje een stuk fruit te eten, gaat dit goed en kost het geen moeite meer dan ga je door met de volgende stap;


8. Als je valt, sta je weer op. Met andere woorden lopen en fietsen leerde je ook niet in 1 dag, het lukt niet altijd, je valt een keer terug maar sta daarna weer op en kijk hoe het komt waardoor je terugviel. En natuurlijk kan ik hierbij helpen. Ik ben graag de zijwieltjes waardoor het dit keer wel lukt.


9. Heb geduld, de kilo’s zijn er vast niet in 1 week aangekomen, verwacht dan ook niet dat het er in een week af is;


10. Doordat je het in kleine stapjes doet heb je een grotere kans op succes en dat zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent om de volgende stap te nemen;



11. Zoek iets wat bij jou past, dan is het makkelijker vol te houden. Want dit keer wil je na het afvallen ook graag op gewicht blijven!


Wil je hulp bij het afvallen, een stok achter de deur, een kritische blik of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt, is het afvallen gelukt maar kom je daarna steeds weer aan? Aarzel niet om contact op te nemen, afspraken kunnen online en telefonisch prima doorgaan. Dat kan ook als je niet in de buurt van Ridderkerk woont na de lockdown zo door blijven gaan. Woon je wel in de buurt dan kunnen we zodra het weer kan eventueel afspreken in de praktijk, online door blijven gaan is natuurlijk ook mogelijk.

8 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven