Zoeken
  • Thecla

Hoe omgaan met afvallen en/of een gezonde leefstijl als je op vakantie gaat

De vakantietijd komt eraan! De laatste tijd krijg ik dan ook veel vragen hoe je hier nu het beste mee om kunt gaan. Want… het gaat nu zo goed met afvallen / gezonder leven en nu ga ik op vakantie of heb ik vakantie, hoe kan ik hier nu mee omgaan? Een goed moment om hier eens een blog over te schrijven!


Als eerste wil ik dan wel aangeven dat vakantie in de eerste plaats natuurlijk bedoeld is om tot rust te komen en even vrij te zijn van verplichtingen. Dus kies hoe jij ermee om wilt gaan en loopt het tijdens de vakantie anders… dan is het maar zo!


Er zijn natuurlijk 3 opties: je laat het even los, je kunt proberen je gewicht ongeveer gelijk te houden of je blijft goed in de gaten houden wat je eet en drinkt. Hieronder zal ik deze 3 opties toelichten.


Loslaten

Wie weet kies jij ervoor het gezonde eten even te vergeten en gewoon te doen waar je zin in hebt. Terugkijkend naar een vakantie van mij een aantal jaar geleden in Frankrijk zou dat er zo uit kunnen zien: naast een stokbrood met boursin en eentje met jam of honing ook een croissantje of chocoladebroodje bij het ontbijt, later in de ochtend nog een lekker koekje of stukje taart bij de koffie, op de markt wat gefrituurde snacks (ja ik moet toegeven ik krijg gelijk trek nu) soms uit eten en iedere avond een roomijsje met 2 a 3 bolletjes, later in de avond nog wat chips of nootjes en een chocolaatje. Niet gek dat ik na de vakantie een paar kilo zwaarder was. Is dat jammer? Voor de een wel en voor de ander niet misschien. Ik zou het nu niet meer op deze manier doen, maar dat wil niet zeggen dat jij het ook niet zou moeten doen.


Handhaven

Tegenwoordig probeer ik meer om mijn huidige gewicht te handhaven, het streven is dus op ongeveer hetzelfde gewicht te blijven. Iets aankomen is ook oké. Dat betekent dan bijvoorbeeld dat mijn ontbijt er vaak ongeveer hetzelfde uitziet als thuis. Bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt met wat muesli en fruit, en zoek ik daar lekker fruit voor uit. Er is zoveel nu! Perziken, aardbeien, blauwe bessen, frambozen, meloen.... daar kan ik van genieten. Ook tussendoor maak ik keuzes door de ene keer bijvoorbeeld fruit te nemen of een cracker met kaas als ik trek heb en de andere keer een lekker koekje te pakken. En een lekker ijsje zul je mij ook regelmatig zien eten.


Weet je dat we veel dingen eten zonder erbij na te denken? Probeer daar eens bewuster mee om te gaan en bedenk voor je het eet of je het echt lekker vindt wat er aangeboden wordt. Kies voor de dingen waar je echt van geniet!


Een handige tip is ook om je zoveel mogelijk te houden aan 3 hoofdmaaltijden per dag. Als je maaltijden overslaat is de kans groot dat je veel trek tussendoor krijgt en je makkelijker een minder gezonde optie pakt. Ben je geneigd grotere porties te nemen als je op vakantie bent? Weet dan dat het verzadigingsgevoel pas wat later kom. Probeer maar eens te stoppen met eten zodra je voor ongeveer 80% vol zit. Vind je dit lastig om te bepalen? Begin eens met het opscheppen van een kleinere portie, waarschijnlijk heb je hierna genoeg gegeten.


Je kunt ook opletten hoeveel je beweegt tijdens de vakantie. Zijn de kinderen in de speeltuin aan het spelen? Loop er even naartoe als ze aan het spelen zijn, ga tafeltennissen, beach ballen of doe een potje badminton. Maak na het avondeten bijvoorbeeld nog een wandeling of fiets een rondje.


Deze manier zorgt ervoor dat je wat losser met eten en drinken omgaat, je maakt echter wel een aantal keuzes. Je komt wellicht wel wat aan in gewicht maar je laat je niet helemaal gaan.


Goed opletten

Vind je bovenstaande opties lastig en wil je proberen af te vallen tijdens jouw vakantie? Dan zul je echt keuzes moeten maken en het aantal genietmomentjes moeten beperken. Elke dag een kleine keuze of maximaal 2 keer in de week een wat grotere keuze kunnen ervoor zorgen dat je afvalt of gelijk blijft in gewicht. Het kan zijn dat je er dan teveel mee bezig bent en je er achteraf spijt van hebt.


Mijn keuze is mijn gewicht ongeveer zo te houden, wellicht kom ik wel wat aan in gewicht maar na de vakantie pak ik dat wel weer op. Zoals vroeger alles los laten dat is mijn keuze niet meer, genoot ik daar nu echt meer van? Ik denk het niet, veelal was het meer gedachteloos eten. Maar geen enkele keuze is fout, doe vooral waar jij je goed bij voelt.


Het belangrijkste is te genieten van de vakantie. En vooral niet te krampachtig met eten bezig te zijn! De batterij weer op te laden en zoals ik in het begin al zei tot rust te komen en even vrij te zijn van verplichtingen. Fijne vakantie, geniet ervan!



Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en ben benieuwd wat jouw keuze is!



11 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven