Zoeken
  • Thecla

Op gewicht blijven

Aankomen, moeilijk afvallen, de overgang bij de vrouwen, ouder worden in het algemeen…


Deze blog is speciaal gericht op de omslag in gewicht waar veel mensen mee te maken krijgen als ze wat ouder worden.


Eet jij al jaren ongeveer hetzelfde, en heb je nog steeds ongeveer dezelfde leefstijl maar valt het je op dat je toch heel geleidelijk wat zwaarder wordt? Of ben je gewend dat het er weer makkelijk af ging, even opletten en die extra kilo’s waren er zo weer af, maar valt dat nu ook tegen?


Mogelijke oorzaken hiervoor zijn:


· Als je ouder wordt neemt je spiermassa af, dit is al vanaf je 30e jaar! Gemiddeld met zo’n 1% per jaar. Nu is het zo dat spieren relatief veel energie gebruiken, meer dan vet, doordat de spiermassa afneemt gaat jouw energieverbruik omlaag. Je hebt dus minder calorieën nodig, waardoor je makkelijker aankomt. Je verbranding neemt af;


· Het kan zijn dat je ongemerkt minder beweegt. Bijvoorbeeld doordat je geen kleine kinderen meer achterna hoeft te zitten en niet meer hoeft te brengen en halen van en naar school. Ook kan het zijn dat je minder vaak fietst, of dat je minder beweegt doordat het sporten minder makkelijk gaat;


· Ook bewegen mensen die ouder worden vrijwel altijd minder intensief dan zij vroeger deden. Je fiets wordt ingewisseld voor een elektrische fiets, in plaats van hardlopen ben je gaan wandelen en je kunt minder gewichten aan in de sportschool. Denk zelf maar eens na wat je vroeger aan beweging deed en wat je nu aan beweging doet;


· Ben je in de overgang dan kunnen hormoonspiegelingen het afvalproces negatief beïnvloeden, het vet gaat zich anders verdelen op je lichaam. Veelal krijgen vrouwen in de overgang last van een buikje.


· Misschien heb je meer vrije tijd gekregen, heb je meer sociale activiteiten, ga je regelmatiger lekker lunchen in een restaurant of neem je vaker een glas wijn in de avond met wat nootjes of ander lekkers erbij!


Wat kan je doen om overgewicht te voorkomen?


Je stofwisseling gaat dus naar omlaag als je ouder wordt, daardoor kan je niet meer hetzelfde of soms juist zelfs wat meer gaat eten dan je altijd deed. Je zult dan langzaam in gewicht aankomen. Overgewicht ontstaat als iemand voor een langere tijd meer energie binnenkrijgt dan het lichaam verbruikt. Sommige mensen denken dat dit alleen zo is als je teveel koolhydraten eet bijvoorbeeld, maar bij alle voedingsstoffen is het zo dat als je meer eet dan je nodig hebt je daarvan aankomt.


Helaas is het zo dat mensen met overgewicht meer gezondheidsrisico’s lopen dan mensen met een gezond gewicht. Ziektes die vaker voorkomen bij mensen met overgewicht zijn bijvoorbeeld diabetes type 2, een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en slaapapneu.

Door een aantal kleine aanpassingen door te voeren in je leefstijl kom je ontzettend ver! Ik wil niet zeggen dat je hierdoor niet ziek kunt worden maar je hebt een grotere kans om fit ouder te worden. Het helpt om gezonder te gaan leven en erop te letten dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt.


Een aantal tips:


· Wissel producten als wit brood, witte pasta en rijst in voor volkoren producten;

· Eet 2 porties fruit per dag;

· Eet veel groente, minimaal 250 gram per dag;

· Neem dagelijks een handje ongezouten noten;

· Neem wekelijks een portie vette vis zoals makreel, haring, zalm en sardientjes;

· Vervang producten met veel verzadigd vet door producten met veel onverzadigd vet;

· Eet wekelijks een portie peulvruchten;

· Goed voor het milieu, voor de dieren en voor jezelf: kies wat vaker een plantaardig alternatief voor vlees;

· Neem dagelijks zuivelproducten;

· Beweeg!



Maak niet te grote stappen in een keer, het moet haalbaar zijn zodat je het vol kunt houden. Gaat een stap eenmaal goed, pak dan een volgende stap aan.


Waarmee begin jij?

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven