Zoeken
  • Thecla

Stiekeme dikmakers

Aankomen of afvallen, het kan echt verdraaid lastig zijn! Omdat de meeste mensen vooral bij mij komen omdat het niet lukt met afvallen wil ik het dit keer hebben over stiekeme dikmakers. Maar eerst even terug, want hoe werkt het met aankomen of afvallen? Het draait vooral om de energiebalans.


Als je meer eet en drinkt dan je verbruikt aan energie dan kom je op een gegeven moment aan in gewicht. Blijf je gelijk in gewicht? Dan ben je mooi in balans met wat je eet en verbruikt. Wil je afvallen? Dan zul je dus minder moeten eten en drinken dan dat je nodig hebt om in balans te blijven.


Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar weet je dat er ook producten zijn die er heel gezond uitzien – en soms ook gezond zijn en goede voedingsstoffen bevatten – maar die stiekem toch onder de dikmakers vallen; als je hier teveel van eet? Dat is dan in ieder geval goed om te weten en dat helpt als je niet wilt aankomen! Wie weet kan je hierin wat winst behalen! En wil je meer weten hoeveel je hiervan mag of wat je dan beter wel zou kunnen eten... maak dan eens een afspraak en we lopen jouw huidige eetpatroon eens door en kijken wat je zou kunnen veranderen. Let eens op de hoeveelheid die je eet van onderstaande producten.


Pindakaas


Ook zo’n fan van een boterham met pindakaas? Weet je dat pinda’s eigenlijk geen noten zijn maar peulvruchten? Maar omdat pinda’s qua eigenschappen het meeste lijken op noten vallen ze onder de noten. De beste variant is trouwens de 100% pindakaas, hieraan is niets toegevoegd en bevat alleen pinda’s en soms een beetje zout. Aan andere soorten pindakaas is vaak palmvet, suiker of andere soorten olie toegevoegd. Door deze toevoegingen is het wel vaak beter smeerbaar dan de 100% pindakaas die eerst goed doorgeroerd moet worden voor deze gesmeerd kan worden, maar minder gezond dus. Soms een kwestie van even wennen!


Maar even terug, een stiekeme dikmaker? Tja dat dan wel, ondanks dat pinda’s gezond zijn bevatten ze wel veel vet en dus calorieën. Wil je afvallen, of ben je afgevallen en wil je op gewicht blijven, let er dan op dat je op een dag niet 3 boterhammen met pindakaas eet, het advies om op gewicht te blijven is een handje noten per dag. Dat is 1 boterham met een goede laag pindakaas. Als je wilt afvallen is het beter deze hoeveelheid kleiner te maken (15 gram in plaats van 25 gram).


Smoothies


Yum… lekker zo’n kant en klaar flesje vol vitamines uit de supermarkt! Zo heerlijk zoet, en dat drink je ook nog eens makkelijk weg tussendoor. Hup je vitamines heb je weer binenn voor vandaag.


Maar let op! De meeste smoothies zijn niet voor niets zo lekker zoet, dat betekent dat er behoorlijk wat fruitsuiker in zit. In elk stuk fruit zit namelijk suiker en als er veel fruit in een smoothie gestopt wordt, soms zelfs in de vorm van geconcentreerd vruchtensap waar nog meer suiker in zit, drink je ongemerkt veel suiker. In een kwart liter zitten vaak wel 7 a 8 suikerklaontjes! Het suiker uit fruit levert net zoveel calorieën als de gewone suiker uit de suikerpot. Nu is fruit natuurlijk wel gezonder, er zitten bijvoorbeeld vitamines in die goed zijn voor onze gezondheid en vezels die onder andere belangrijk zijn voor een goede darmwerking.


Maar het kan beter!


Als je zelf je smoothie maakt bepaal je zelf hoeveel fruit je erin doet. Is dat meer dan je zou eten? Probeer dan minder fruit eraan toe te voegen en maak je smoothie verder af door er bijvoorbeeld water, ijsklontjes, melk of magere yoghurt aan toevoegen.


Of je maakt de smoothie nog wat gezonder door er groente zoals spinazie, veldsla of bijvoorbeeld bleekselderij aan toe te voegen.


Probeer ook eens een smoothiebowl te maken, voeg er wat havermout aan toe en eet de smoothie uit een mooi schaaltje. Door het eten werkt het verzadigingsgevoel beter. Zo zou je bijvoorbeeld makkelijk een glas verse sinaasappelsap kunnen opdrinken waarin 3 sinaasappels zitten maar probeer maar eens 3 hele sinaasappels te eten. Dat gaat vast een stuk lastiger! En of je het nu eet of drinkt: je krijgt evenveel fruitsuiker binnen.


Maar vervang het eten van fruit niet te vaak door het drinken van smoothies. Je krijgt makkelijker en ongemerkt veel calorieen binnen en je raakt er minder snel vol van.


Salades


Makkelijk en natuurlijk super gezond zo’n kant en klare salade uit de supermarkt! Uhm, bekijk ook het etiket even. Of kijk goed wat er allemaal in de salade zit. Meer groente eten, dat is een goed idee. Veel Nederlanders halen de minimale dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 250 gram per dag niet. Dus als jij een salade eet als lunch bijvoorbeeld dan is dat een goede manier om meer groente te eten.


Maar kijk even naar de inhoud van de salade:

· Witte pasta? Als je lang een vol gevoel wilt dan is witte pasta helaas niet de beste keuze, het bevat veel calorieën en geeft maar voor korte tijd energie. Een volkoren pasta bevat vezels en die zorgen nu juist voor dat lange verzadigde gevoel;

· Kaas? Kaas is een gezonde keuze om te eten maar dan niet de varianten die veel vet bevatten. Helaas zijn dat dan juist de soorten die veel terug te vinden zijn in de salades. Gorgonzola, Parmezaanse kaas zijn bijvoorbeeld soorten waarin veel vet zit. Kies liever voor Hüttenkäse of mozzarella;

· Dressing? Honing? Hoeveel olie en hoeveel suiker is daaraan toegevoegd? Als er een los zakje dressing bij zit, dan kan je zelf bepalen hoeveel je hiervan gebruikt. Een makkelijk manier om wat op de calorieën te besparen is minder van deze saus toe te voegen!

· Croutons? Pasta, sla, kaas, dressing en wat croutons bovenop, een smakelijke combinatie. Maar deze croutons zijn vaak wel wat calorierijker, gebakken in (knoflook)olie maakt dat hier een lekker smaakje aan komt. Helaas wordt het daardoor wel wat calorierijker.

· Nootjes en zaden of pitten? Alles wat hierboven staat, soms met vis, soms met kip en dan ook nog nootjes, zaden en pitten? Dat kan echt wel een caloriebommetje worden;

· Zout? Dit wordt weergegeven per 100 gram, dus vermenigvuldig het getal met de hoeveelheid die in de salade zit. Als je weet dat het niet goed voor je is om meer dan 6 gram zout te eten per dag, hoe klinkt dan de hoeveelheid die op het etiket staat?

· Spekjes? Een vette variant die wel een goede smaakmaker is overigens, maar samen met bovengenoemde opties al snel teveel.


Geen probleem om eens voor een salade te kiezen maar maak bewust een keuze welke je neemt en vergelijk de etiketten eens.


Noten


Voor de meeste mensen is het gezond een handje noten per dag te eten. Noten verlagen je LDL cholesterol en dat is goed om je bloedvaten gezond te houden. Daarnaast bevatten noten nog andere goede voedingsstoffen die we nodig hebben zoals vezels, ijzer en eiwit.

Noten bevatten zoveel goede voedingsstoffen dat ze ook als vleesvervanger gebruikt kunnen worden, alleen B12 ontbreekt in noten.


Maar let op de hoeveelheid nootjes die je eet. Omdat noten veel vet bevatten zitten er ook veel calorieën in. Een schaaltje noten is, 4 handjes ongeveer, leveren ongeveer net zoveel calorieën als jouw avondeten.


Mijn advies? Weeg de nootjes een keertje af op de weegschaal en houdt het bij deze hoeveelheid.


Mueslirepen


Handig als tussendoortje, maar ook hier kan dit toch een stiekeme dikmaker zijn. Hoe komt het dat een mueslireep zo aan elkaar plakt? Honing? Palmolie? Pindakaas? Dadels? Gedroogde vruchten? Vaak zijn deze repen zeer calorierijk maar niet echt vullend, er zit naar verhouding veel verzadigd vet in (dat is niet goed voor onze bloedvaten) en/of veel suiker. Soms zijn deze repen wel gezond, regelmatig ook niet. Een slanke optie is het in ieder geval niet.


Avocado


Een avocado is een gezonde vruchtgroente, hij wordt bij de groente ingedeeld omdat de avocado meestal als groente gegeten wordt. Normaal gesproken bevat groente weinig vet maar bij de avocado is dat anders! En daarom valt deze onder de stiekeme dikmakers. Het is wel het goede soort vet wat deze bevat, namelijk onverzadigd vet en dat is net als we bij de noten gelezen hebben goed om het LDL-cholesterol te verlagen en dat is goed voor de bloedvaten! Een hele avocado bevat zo’n 35 gram vet en dat levert een hoop calorieën. Beperk de hoeveelheid die je eet bijvoorbeeld tot een kwart of een halve avocado. Delen dus deze gezonde vrucht! Is er niemand om mee te delen? Doe op het stuk wat niet gebruikt wordt wat citroensap en bewaar in de koelkast voor de volgende dag.









75 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven